torsdag 3. mai 2018

Trim for eldre - 1 måneds sammendrag av "freske fraspark"

Og strekk i været - fir og fem - og rull - tralla-la-la og kryss og så strekk og så strekk og så senk og så rull......

Noen ganger tar livet en litt annen vending enn hva man regner med, og med litt helsemessige utfordringer så har dette med trim blitt viktigere og viktigere. Selvfølgelig så skulle dette ha vært viktig for lenge siden, og noen av utfordringene hadde da kanskje ikke eksistert, men om ikke før så var det viktig å komme i gang med noe nå i alle fall.

I påsken så jeg plutselig et innlegg på Facebook - ei venninne som hadde lagt ut ei tredemølle for salg - det var hennes søster som skulle selge den og før jeg rakk å tenke meg om så hadde jeg sagt at "jeg tar'n" - "I himmelens navn, hvem var det som sa det der?" Tredemølle? Jeg? Ok, stopp litt og så rygger vi litt tilbake og så prøver vi en gang til........ Sa jeg akkurat nå at jeg skulle kjøpe en tredemølle? Jeg som har kondisjon som en gyngehest? Ja, kanskje det var nettopp derfor jeg sa "kjøp'n".

OK, jeg skal innrømme alt sammen. Jeg er i mega dårlig form og jeg har alltid en unnskyldning for å slippe å ut å gå. Jeg har mange gode forsetter, og jeg vil så gjerne, men så butter det i alle retninger.

For det første så sliter jeg med Morbus Menières - og jeg er livredd for å få svimmelhetsanfall når jeg er ute å går, jeg tør derfor ikke gå på steder som det ikke er mulig å komme til med bil - sånn i tilfellet jeg får et slikt vertigo-anfall, for da klarer jeg ikke å stå oppreist, men blir liggende på bakken å holde meg fast. Jeg orker ikke å gå fort, fordi jeg er i dårlig form og det er mange som derfor har annet å bruke tiden på en å følge meg en liten runde i ei "barneløype".

Alle de mer eller mindre "gode" unnskyldnigene:
- Nå i vinter så har det vært kaldt, det har vært glatt og det har vært mye snø - da er det vanskelig å gå
- Etter vinteren så kommer våren og da slår pollenallergien ut i full blomst - bokstavelig talt
- På sommeren er det for varmt - jeg takler rett og slett ikke varmen
- Etter sommeren kommer høsten - da er det gjerne regn og vind og ikke noe særlig trivelig å ut å gå
- Og så er det vinter igjen og det blir snø og kaldt og et blir glatt........

Ja, du ser poenget? Så når den tredemølla ble lagt ut for salg så klarte jeg å overliste meg selv og si at: "Jeg tar'n jeg" før jeg rakk å tenke meg om. 

Jeg klamret meg til håpet om at noen andre skulle si at det var de som skulle ha den, men før jeg visste ordet av det så fikk jeg beskjed om at: "vi kommer å leverer den i morra".

3 stykker kom det her, 2 av dem med tredemølla på ei tralle mellom seg og inn i stua og det var bare å plugge inn ledningen, trykke på bryteren å traske i vei.

Himmel og hav, hva i all verden hadde jeg begitt meg ut på? Nå var det jo ingen av unnskyldningene mine som fungerte lenger
- Ikke var det snø og ikke var det glatt og ikke var det kaldt
- Pollenallergien var minimal på våren for i verste fall kunne jeg lukke igjen døra
- Om det blir for varmt kan jeg lukke igjen døra og sette på varmepumpe på luftsirkulasjon og sette den på kald luft
- Om det regner og blåser og er mørkt som i en sekk så spiller det ingen rolle
- Og når vinteren kommer på nytt og det er snø og glatt og kaldt - ja så slår jeg på varmepumpe og har det godt og varmt inne mens jeg går meg en tur.

Alle unnskyldninger ble slått til bakken - det var ingen av dem om var brukbare lenger.

Her var det bare å brette opp ermene og komme i gang - og herregud for en dårlig form.

Ja, jeg veit, og du er mye sprekere enn hva jeg noen gang har vært og noen gang kommer til å bli - så jeg vet at det her er fryktelig dårlig - men for meg var det en seier. Og jeg skriver ikke dette for at du skal komme med gode treningstips - vær så snill - ikke gjør det - kanskje jeg kan be om noen tips seinere - men akkurat nå vil et tips fra en godt trent person være det samme som å fjerne motivasjonen min - jeg kan ikke la det skje.

2. april - Jeg gikk (ruslet) 1 kilometer på tredemølla og jeg brukte 30:19 minutter - for mange vil det være en hån - for meg var det et stort skritt i riktig retning - hastigheten på slutten av økta var 2,5 km/t og jeg var altså i gang med et nytt opplegg her hjemme.
70 kalorier forbrent




3. april - En liten forbedring fra dagen i forveien - slutthastigheten var nå på 3,0 km/t og jeg hadde gått totalt 1,2 km på 30:11 minutter - 83 kalorier


Jeg hadde alliert meg med 2 personer som jeg sendte oppdateringer og bilder til hver dag etter treningsøkta mi - så jeg kunne ikke sluntre unna

4. april - 1,4 km totalt på 30:04 minutter - jeg hadde slått av båndet på tredemølla før jeg tok bildet, og ikke har jeg notert meg topphastigheten, men tiden var litt ned og total strekning var litt mer så det må ha vært en liten økning i farten - eller om jeg økte til 3,0 km/t tidligere enn dagen før - 102 kalorier



5. april - 1,7 km totalt på 30:13 minutter - Topphastighet på 4,5 km/t - Det her går veien - 121 kalorier forbrent


6. april - en bitte liten økning fra dagen i forveien - 1,9 km totalt nå på 30:13 minutter - topphastigheten var også i dag på 4,5 km/t, men jeg økte litt tidligere enn dagen i forveien - og det er forbrent 134 kalorier
 

7. april - Enkelte dager må man grave dypt for å finne motivasjon. Jeg hadde en skikkelig krangel med meg selv her. 

- Nå May B. på tide å komme seg på mølla en tur
- Nei, gidder ikke i dag jeg
- Joda, det er klart du gjør det
- Nei. Ved nøye overveielser så har jeg funnet ut at jeg skal ha fri i helga
- Tull - kom deg på mølla - få det overstått
- Nei har jeg sagt - jeg har fri
- Du kan få lov til å gå sakte
- Nei - Eller... hvor sakte da?
- Du kan ha krabbefart
- OK, bare 2 km/t?
- Jada, det går fint
- Nja, vet ikke helt jeg
- Joda, kom igjen nå - fyll vannglasset og sett i gang nå - jo fortere du kommer i gang jo fortere er du ferdig
- Ikke vis jeg bare skal ha 2 km i timen i fart
- Nie men så sett opp farten da vel, er da ikke verre enn det?
- OK da
.... etter 12 minutter
- Må ha tissepause
- Hvorfor gikk du ikke på do før du startet da?
- Da skulle jeg ikke, og forresten så har jeg drukket vann nå - mye vann
- Tulling, du har drukket 3 svelger
- OK da, men jeg må på do allikevel
- Ja, gå på do da, men da er det rett tilbake til mølla, forstått?
- *surmuling*
..... etter nye 10 minutter på mølla
- Orker ikke mer - må gi meg nå
- Neida, klart du orker mer, det er jo bare 8 minutter igjen så har du gjort en halvtime
- Liten pause da
- Ja, du gir deg vel ikke
- Nei, nemlig, for det er jeg som bestemmer
- Jeg synes du tar noen dårlige valg
- Jeg lover å øke hastigheten jevnt de siste minuttene - og jeg skal opp i 5 km/t på slutten - så høy hastighet har jeg ikke vært oppi enda - det kalles intervalltrening det skjønner du - det skal visst være bra det.
- Ja, ok da, en liten pause og så er det rett tilbake til mølla og full fart
- Jada masa

Det endte med 1,8 km på 30:07 minutter. Halvtimen ble gjennomført - men det var en tung dag. Og det å krangle med seg selv er noe av det verste som finnes - for man kjenner jo til alle de dårlige unnskyldningene og det er derfor lettere å argumentere imot. Totalt ble det forbrent 126 kalorier samt at 14 dårlige unnskyldninger for å slippe unna ble forkastet.


8. april - 1,8 km på 30:09 minutter og topphastigheten på slutten var på 5,2 km/t - måtte gi etter for en liten pause sånn omtrent halvveis denne dagen også - men det var snakk om kun 1 minutt da tredemølla ble satt på pause og jeg ble stående på mølla før jeg satte den i gang igjen - 126 forbrente kalorier i dag også


9 april - "bare" 1,5 km totalt i dag - det var en kamp å komme i gang, men jeg endte med en slutthastighet på 5,5 km/t (for å få på de siste hundre meterne - og det var uten pauser i løpet av de 30 minuttene - så på en måte var det en personlig seier - kaloriforbrenningen var ikke så høy - bare 108, men det er mer enn om jeg hadde sittet i sofaen.


10. april - Fy søren  ny personlig rekord - sååå utrolig sliten - svetten renner oppover og jeg logrer etter ros fra mine medsammensvorne for å klare å holde motivasjonen oppe.

2,1 km og en slutthastighet på 5,5 km/t - totalt forbrent 145 kalorier


11. april og konkurranseinstinktet har slått inn - 2,3 km totalt på 30:13 minutter og en slutthastighet på 5,5 km/t - totalt forbrent 167 kalorier


12. april - "Bare" 2,2, km totalt mot dagen før hvor det var 2,3 km totalt, men tiden var 30:07 minutter så det var bitte litt raskere - og se på topphastigheten da 6 km/t sånn helt på slutten - ingen sure miner her i gården altså - totalt kaloriforbrenning var på 155


Det gjør vondt og det koster slit, men fordelen kommer krypende og med en slik gulrot er det utrolig hva man klarer å motivere seg til.

13. april - Stoppa mølla før jeg fikk tatt bilde, så hastigheten ble ikke med - litt opp og ned i fart, og etter en høylytt diskusjon med meg selv så fikk jeg overtalt meg til å øke farten med 0,2 km/t annet hvert minutt de siste 10 minuttene, og når det var igjen 30 sekunder så slo jeg til med 6 km/t, hold på å falle av. Vel, ikke fullt så galt, men jeg sa høyt til meg selv: "der kan du se - sånn går det når'n tar munn for full" - men 30 minutter ble i alle fall gjennomført, og det ble forbrent 150 kalorier.



14. april - Det sitter ganske så langt inne å innrømme det - men det ble ingen tur på tredemølla denne dagen - det var mer enn nok aktiviteter i heimen for øvrig fordi huset skulle fylles med gjester på kvelden - så med gulvvask, støvtørking, borddekking og middagsforberedelser så tillater jeg meg selv å si at det var aktiviteter nok for denne dagen.

15. april - Bondeanger - full av gammal rødvin og en lasagne hvor kaloriene sto i kø - riktignok sammen med massevis av fiber og bra ting - men dog.... Det ble ikke fullt så bra som jeg hadde håpet - 1,8 km totalt og det var kun siste minuttet jeg var oppe i 5 km/t - totalt ble det forbrent bare 126 kalorier, men nok en gang - det er bedre enn om jeg hadde "kjørt sofa"



16. april - Denne dagen var det "tøffere enn toget" å komme seg på mølla - Har nok blitt litt vel mye stress i det siste og det slo ut i fullt mon - karusellanfall på morgenen - ikke mer enn en 30 minutters tid - men nok til at jeg måtte kapitulere og legge meg halvannen time etterpå - er ikke i slaget, men bedre å spasere en tur på mølla enn å ikke gjøre noen ting.

Til tross for svimmelhet og lavmålsenergi så slår konkurranseinstinktet inn på godt og vondt. En pen start på 2,5 km/t ble økt etter 5 minutter - fant da ut at jeg kunne jo øke 0,2 - 0,3 km/t hvert 2.-3. minutt, og de siste 10 minuttene hadde jeg kommet opp i 4,5 km/t - tenkte at da kan jeg jo øke de siste 30 sekundene også - og da visste jeg ikke ordet av det før jeg hadde klikket opp til 5 km/t istedenfor 4,7 som planlagt. Vondt skal vondt fordrive er det noe som heter - ikke alltid jeg er enig - men det hjelper når konkurranseinstinktet slår inn  så det ble totalt 1,6 km på 30:07 minutter og totalt forbrent 114 kalorier - tatt i betraktning av at gulvet i en periode var taket og litt sånne utfordringer så var jeg fornøyd med den innsatsen.


17. april - 1,9 km totalt - Startet på 2,5 km/t og økte med 0,1 km/t hvert minutt - siste minuttet hadde jeg kommet opp i 5,4 km/t, så da økte jeg med 0,1 igjen de siste 30 sekundene. Er nå inne i en periode med svimmelhet og lav energi og må derfor satse på at dette må være målet mitt denne uken - noen ganger er det en seier bare det å ikke la være.


18. april  så utrolgi glad for å kunne sende "skrytebilder av gjennomført økt på tredemølla til et par venninner - bare for å klare å holde egen motivasjon oppe - det er det som har ført til at jeg har klart å gjennomføre hver dag.

Denne dagen startet jeg litt hardt - nettopp fordi jeg skulle prøve å imponere - det straffet seg, så på slutten måtte jeg ned med farten, men innspurten klarte jeg å øke igjen og jeg avsluttet derfor med 5,5 km/t og endte opp med totalt 2 km og en kaloriforbrenning på 138


Svetten drypper og sperrer for utsikten

19. april - Dagens øvelse ble unnagjort - forsøkte å sluntre unna ved å stå i 30 sekunder på kanten på siden av båndet, det straffet seg med en rask økning til 6 km/t isteden for  5, 5 på siste halvminuttet, men det var det som skulle til for at jeg skulle klare å gjennomføre 30 minutter og det ble da en total gålengde på 2 km - og 140 kalorier forbrent


Og som en ekstrabonus til meg selv så måtte jeg prøve et av programmene på mølla i tillegg - det ble en nedtelling fra 20 minutter og ned til 0 - litt usikker på hvordan jeg fikk valgt det, men sånn ble det nå. Hastigheten var på 3 km/t hele tiden, men jeg brukte motbakkefunksjonen nesten hele tiden - først trinn 5 og så trinn 10 (aner ikke hva det vil si, men jeg merket økningen på hellingen godt) - vekslet litt opp og ned mellom disse - bortsett fra de første 5 og de siste 2 minuttene - så denne dagen ble jeg svett en gang til og kunne plusse på 0,9 km i tillegg til de 2 km fra før på dagen.


20. april - Ingen store greier - men heller ingen nedtur - det ble totalt 2 km på 30:08 minutter - topphastigheten endte på 5,5 km/t og det ble 143 forbrente kalorier totalt.


21. april - Fy søren - denne dagen var det tungt å komme i gang - jeg fikk en telefonsamtale og det er da nok til at hode krangler og det blir vanskelig å gjennomføre - men jeg klarte å gjennomføre 30 minutter - de første 5 minuttene med en hastighet på 3 km/t - økte så til 3,5 km/t og de siste 5 minuttene lå jeg på 4 km/t - det ble da bare 1,7 km totalt og 120 kalorier, men bedre å ta det litt pent og sakte å klare å gjennomføre enn å presse seg selv så mye at man avbryter tenker jeg.



Og for å kompensere for dårligere innsats tidligere på dagen - ble det gjennomført en liten økt til - på 15:06 minutter og totalt 1 km og 73 forbrente kalorier - gikk hardt ut på 4 km/t og etter 10 minutter økte jeg til 4,5 km/t, etter 2 minutter til økte jeg til 4,7 km/t og siste minuttet var farten 5,0 km/t - føltes godt å få tatt igjen litt for lav fart tidligere på dagen.


22. april - Jeg nådde 2 kilometer totalt - økte litt raskere på farten i begynnelsen, men fordi jeg var litt brå i starten så straffet det seg på slutten og jeg klarte kun en toppfart på slutten på 4,5 km/t - men jeg klarte i alle fall 2 kilometer totalt og jeg klarte 30 minutter - og jammen ble et forbrent 138 kalorier også.


23. april - Denne dagens økt ble også gjennomført - klarte 2 kilometer totalt, veldig fornøyd for det var en seig økt å komme igjennom - måtte øke til 5,0 km/t på slutten for å klare å nå 2 kilometer strekning totalt


24. april - Det var kjempetungt å komme seg på mølla - sår i hodet etter russefeiring natta før - og lite motivert, men jeg kranglet med meg selv og kom meg til slutt opp på mølla - satte i gang og lovet meg selv at jeg skulle få gi meg når jeg nådde 15 minutter - og heller ta ei runde til senere på dagen. Startet med en hastighet på 3,0 km/t og økte raskt til 3,5 km/t og så opp til 4 km/t før jeg nådde de første 5 minuttene. Det var en skikkelig krangel med meg selv for å gjennomføre 15 minutter - lyden fra båndet på tredemølla - og mine egne skritt var kvalmende og slo i hodet - Men, så nådde jeg 15 minutter og så sa jeg til meg selv at "klarer du 5 minutter til? Du kan få gi deg på 20 minutter totalt" - det hørtes jo mye bedre ut enn 15 minutter - så ja, selvfølgelig aksepterte jeg det - og jeg trasket videre - beit tenna sammen og klorte meg fast i håndtakene på hver side - og jeg klarte 20 minutter - men da er det jo bare 10 minutter igjen til halvtimen er nådd, og med kraftige overtalelser og lovnad om ikke å øke farten på slutten så kom jeg i mål på 30 minutter - det ble totalt 1,9 km og 133 forbrente kalorier.


25. april - det gikk å gjennomføre 30 minutter også denne dagen og en strekning på totalt 2 kilometer - hardt men ålright - svetten siler og jeg lurer på hvor jeg har lagt formen min - forhåpentligvis så finner jeg den snart - totalt forbrente jeg 143 kalorier


26. april - Ingen tredemølle - men det ble totalt 1,6 km i ulendt skogsterreng fordelt ut over litt tid - besøkte Ringerikes Nikkelverk



27. april - Det ble 2,1 km totalt på tredemølla - forbrente 147 kalorier og jeg klarte å gjennomføre på 30:07 minutter med en slutthastighet på 5,0 km/t - i tillegg slepte jeg rundt i hagen på noen digre greiner og en kjempe av ei bjørkerot som jeg klarte å få opp i hengeren alene


28. april - Var litt seinere i gang med å øke hastigheten denne dagen, så jeg måtte ta igjen litt på slutten - var derfor oppe i 5,0 km/t når det var 2 minutter igjen og økte til 5,1 når det var 1 minutt igjen - og slo til med 5,2 når det var igjen 30 sekunder - så selv om total lenge bare ble 2,1 km og 146 forbrente kalorier så var det allikevel en liten seier


29. april - Noen dager er tøffere enn andre og denne dagen måtte det skikkelig overtalelse til for å komme seg opp på tredemølla. Etter kvelden i forveien var jeg tappet for energi og det gikk langt ut på ettermiddagen før jeg kom i gang. Jeg måtte love meg selv - med hånda på hjertet - at jeg ikke skulle øke farten gjennom halvtimen, men holde meg på 3,5 km/t hele tiden - men det ble jo ikke nevnt noen ting om stigning og da slo jeg til når jeg minst ante det - etter 10 minutters gange så reiste jeg båndet til 10 - der måtte jeg gå i 5 minutter før jeg slapp det ned til 5. Så lovet jeg meg selv at om jeg klarte 2,5 minutt til på 10 så skulle jeg få slippe båndet helt ned den siste tiden. Meeeen - kan'ke stole på noen lenger vet du - for jeg slapp ikke ned båndet før det hadde gått 5 minutter - og da kun ned til 5 og så måtte jeg love meg selv at når det var igjen ett minutt - da skulle det være flatt bånd. Jo, var jo for så vidt det, men tru'ru'ke det at da økte farten raskt til 5 km/t - var jo bare å gi alt for å komme seg til "mål" det. Det ble totalt 1,7 km strekning - men allikevel en seier - totalt forbrent 144 kalorier


30. april - Dagens økt ble unnagjort - det ble flatt bånd og raskt oppe i en fart på 4 km/t for å øke til 4,5 når det hadde gått 10 minutter - siste 5 minuttene fikk jeg til slutt overtalt meg selv til å øke med 0,1 km/t hvert minutt til siste minuttet - da økte jeg fra 4,9 til 5 km/t når det gjensto 30 sekunder og det ble forbrent 150 kalorier


1. mai er kosedag - men kosedag eller ikke - det ble 30 minutter på mølla denne dagen også og totalt 2,1 km - og 147 forbrente kalorier


2. mai - ingen tur på tredemølla i dag - men først ble en breddfull tilhenger tømt for greiner, kvister røtter og annet hageavfall og så ble 400 stein som hver veier ca. 1 kg som ble løftet fra bakken og opp i tilhengeren - og når vi kom hjem så ble 200 steiner på hver ca. 1 kg løftet fra hengeren og opp i trillebåra for så å bli trillet til den andre siden av hagen og løftet ut av trillebåra og stablet på bakken.

Resten av steinene ligger igjen i tilhengeren til morgendagens aktiviteter




Det var første måneden med egen tredemølle - jeg føler at jeg har kommet godt i gang - og med tanke på form - kroppsbygning og det meste så skal jeg være fornøyd med mine 30 tilmålte minutter.

Prisen på tredemølla føles som vel anvendte penger.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tusen takk :-) Det hjelper med gode motivatører og når man etter en kort stund også merker at det har en positiv helseeffekt så er det bare å fortsette

      Slett

Våren inntar Casa de Begnaveien

Hei og hå - Nå er det lenge siden jeg har blogget. Ikke fordi det ikke har skjedd noe som helst, men rett og slett fordi jeg ikke har hatt &...