fredag 1. juni 2018

Det er sommer det er sol og på søndag så har sønnen min bursdag

Dagene går sin gang her i Casa De Begnaveien, og varmen slår meg nesten helt ut. Heldigvis har jeg mulighet til å trekke inn samt å sette på aircondition om det skulle bli for hett.

Jeg har hatt en periode hvor jeg har fått lov til jobbe noen få timer. Først en to ukers periode hvor jeg jobbet 2-3 timer hver ettermiddag. Det gikk egentlig veldig greit, men jeg så jo at det var bare for en periode og da klarer man å yte det lille ekstra. Det ble gjort fint lite hjemme i de to ukene må jeg innrømme, og i går fikk jeg en påminnelse om at jeg verken hadde jobbet i hagen eller gått på tredemølla på en stund og det har nok en sammen heng med testing i arbeidslivet samt den voldsomme heten som har ligget over Østlandet nå i en lengere periode. Da sier rett og slett kroppen stopp og det har blitt mye "sofakjøring" og bukselinninga begynte å stramme litt mer enn hva som var komfortabelt. Det ble derfor gjennomført 30 minutter på tredemølla seint i går kveld, med aircondition på full guffe og rett i dusjen etterpå - det gjorde både godt og vondt på samme tid det.

Jobbingen ble utvidet med to uker til, og da måtte jeg krype til korset og si at det var fullt mulig, men da ble det nok bare annenhver dag for min del - så uken som har gått og neste uke så er det 3 dagers uke på meg, med 3 timer per dag. Spennende og utfordrende, jeg pusher noen grenser med hensyn til fokusering, tanker, det å være klar, nøyaktig og tilgjengelig, men selv om det butter litt innimellom så er det morsomt også, jeg må bare være forsiktig så jeg ikke strekker strikken min for langt. Foreløpig føler jeg at jeg har kontroll og det er en deilig følelse.


Hagen begynner å blomstre og Rhododendron er nydelig nå. Den er litt "struntete", så når den har avblomstret så skal den klippes ned noe. Forhåpentligvis vil den komme fyldigere tilbake neste år.


En del av plantene i bedet som ble laget i fjor har nå virkelig tatt seg opp og ser ut til å bli kraftige og flotte (de på oversiden av stien), andre er litt puslete enda og der det står pinner ned i bakken er det sådd frø. Jeg ser ikke antydning til noe som skal komme opp igjen så jeg antar at her har fuglene vært å forsynt seg. Ja ja, det kan jo fortsatt komme opp noe.

Da er det jo godt å  ha noe som blomstrer som man kan kose seg med i mellomtiden.







Og så har det vært familieøkning hos leieboerne mine. Herr og fru blåmeis har det fryktelig travelt om dagen - de flyr i skytteltrafikk for å hente mat og det piper livlig inne fra fuglekassa


Boligen har utsikt og ligger skyggefult til, slik at det ikke skal bli for varmt, det er matestasjoner og badeanlegg i umiddelbar nærhet.


Og på søndag 3. juni er det 23 år siden sønnen min kom til verden



Det blir litt feiring her hjemme i kveld, bursdagsbarnet selvfølgelig, mormor og bestefar kommer og jeg. Og istedenfor kake og gele og rødbrus med sugerør så blir menyen reker og hvitvin.

Loff av Landhvete - surdeig fra Sour to the People (Hønefoss)
Jeg skal hilse å si at her er det loff med mye smak og karakter

Reker fra Møre og Erling Kongshaug på Hvalsmoen
De ble lagt til tining i kjøleskapet i går kveld, og det ser ut som om de må ut av kjøleskapet en stund før servering senere i dag. Nydelige reker 60/80 Grønlandsreker - masse smak


Sitronsteinene jeg plantet for lenge siden har brukt lang tid, og det kan så vidt skimtes en liten spire nede i potten, så derfor blir det ikke hjemmeavlede sitroner, det kan jeg si for sikkert. Må nok i butikken å kjøpe til noen flere av dette slaget.


Kanskje blir det hjemmelaget majones med egg fra Ringeriksegg og Olav Aasen på Kilemoen (eller det er egentlig store muligheter for at majonesen vil komme fra en tube det står Mills på).

Og ikke blir det hjemmelaget vin heller, men druestokken trives ser det ut til, så forhåpentligvis vil det bli mulig å smake på druene i alle fall en eller annen gang i fremtiden.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Våren inntar Casa de Begnaveien

Hei og hå - Nå er det lenge siden jeg har blogget. Ikke fordi det ikke har skjedd noe som helst, men rett og slett fordi jeg ikke har hatt &...