fredag 21. desember 2018

Når en pepperkakebaker baker ...... goro

Julen nærmer seg med stormskritt, og for dere som kjenner meg så vet dere at jeg alltid har sagt at "jeg baker med lommeboka, for da vet jeg at det ikke blir brent".

Vel, undrenes tid er ennå ikke forbi, i dag har jeg bakt goro, og de ble faktisk veldig gode om jeg må få si det selv.


Det ble "litt såre fingertupper" når sitronskallet skulle rives, men ingen ble alvorlig såret

Når man i utgangspunktet ikke er noen baker så er det viktig å følge oppskriften nøye - noe jeg i grunnen ikke er så veldig flink til, men denne gangen gikk det rimelig greit. Jeg fant en oppskrift hvor jeg kunne ha røren direkte i jernet, uten å kjevle ut, noe som passet meg perfekt, men si meg, ser ikke den porsjonen litt liten ut da? Vel, porsjonen ble doblet, og det var da jeg så at i utgangspunktet så skulle en porsjon holde til 60 kaker, så vel, jeg har nok Goro i alle fall Her er oppskriften på ca. 60 kaker (som jeg da altså doblet) 170 gr smør 170 gr sukker 3 egg 2 dl fløte 150 gr hvetemel 150 gr potetmel 2 ts kardemomme revet skall fra 1 sitron 1 ss konjakk De to siste ingrediensene kan sløyfes står det i oppskriften, men hvorfor sløyfe de beste tingene? Her går vi for "all in". Fremgangsmåte: Pisk egg og sukker til eggedosis Smelt smøret og avkjøl det noe, og bland det så inn i eggedosisen. Pisk kremfløten til den blir stivpisket og rør forsiktig inn revet sitronskall. Vend kremfløten inn i røren og ha i litt konjakk. Sikt inn potetmel, hvetemel og kardemomme og bland røra forsiktig sammen. La røra stå og hvile en times tid.
 Varm opp gorojernet på middels styrke og legg en liten spiseskje med røre i hvert kammer (mitt goro-jern har 3 kammer)

Røra vil flyte sammen så når kakene er ferdig stekt, løft de over på en rist og klipp de fra hverandre og renskjær kantene. Gjør dette med en gang mens kakene fortsatt er myke, venter du til etter du har hatt ny røre i jernet så har kakene allerede begynt å stivne og de har lett for å gå i stykker når du skjærer i dem. Jeg brukte en saks, det gjorde jobben enklere enn med en kniv vil jeg mene.



Det ble en del avskjær, så jeg hadde nok fått flere kaker om jeg hadde hatt på bitte litt mindre røre på hver skje

 

Men, 108 kaker totalt var vel ikke så verst. 


Nå skal et par av dem nytes sammen med en kopp kaffe... og resten av konjakken ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Våren inntar Casa de Begnaveien

Hei og hå - Nå er det lenge siden jeg har blogget. Ikke fordi det ikke har skjedd noe som helst, men rett og slett fordi jeg ikke har hatt &...