mandag 23. april 2018

Alle hjerter gleder seg

Det var en aldeles deilig søndag i går - alt for deilig til å bli sittende inne i alle fall - så lunsjen ble inntatt ute på terrassen sammen med en kopp kaffe og en bok.



Vel, jeg er altså ikke så gjerrig at jeg ikke har råd til ei osteskive på hver skive brød, men brødet er så godt i seg selv at egentlig ville jeg ikke ha noe på det i det hele tatt - så den tynne stripa med ost er egentlig bare en liten protest. Brødet fra "Sour to the People Hønefoss" kan ikke sammenlignes med noe som helst annet

https://www.sourtothepeople.net/

Bildet er hentet fra nettet og tilhører Neil Allsopp / Sour to the People - klikk på bildet så kommer du inn på hjemmesiden hans - du kan også følge han på Facebook eller på Instagram - De brødene han baker er kunstverk - både i smak og utseende.





Etter å ha "gått bananas" på diverse nettsider som selger frø så fant jeg ut at jeg kunne begynne å så litt siden været var så fint. Her ser det ut som jeg har forsøkt å drukne det meste, men det er altså fordi det akkurat har blitt vannet - hadde jeg ventet litt med å ta bilde så hadde det nok sett bedre ut altså


Som den eminente gartneren jeg er *kremt* så har jeg da altså sådd - hvitløk (Estisk rød), Scarlet grønnkål (den er mørk rød - og allikevel heter den grønnkål - skjønn det den som vil) - Vårløk -  Mizunakål (har ingen anelse - men den skal visstnok være god i salater) - ramsløk (vill står det - jeg håper den holder seg på plass :-p ), Rødmalva og Stevia. Jeg tviler sterkt på at at Stevian kommer opp igjen - himmel og hav - de frøene måtte man nesten bruke lupe for å se og så var det ikke mange i pakka der. Den grønne lappen forteller litt om planten og hvordan den skal behandles og sånt - antar det er noe som kommer til å bli lest til høsten når jeg sitter her og erkjenner at jeg måtte ha gjort noe feil.

OK, så måtte jeg Google litt da - stevia er jo greit - det er søte blader og kan brukes istedenfor sukker til å søte ting med, men Rødmalva? OK, for dere som er litt mer bevandret i naturen enn meg så vet dere nå at her har jeg bommet totalt - jeg skulle jo så spiselige ting i dag - Rødmalva er en blomst



Bildet er lånt fra nettet - men når det er sagt så er den jo pen da - selv om det ikke var den jeg skulle så nå i dag.

Etter den blemmen var det tid for en liten kaffepause



Og mens jeg koste meg med kaffen så mente Nabo'n at han kunne ta noe "til kaffen"


Etterpå så måtte han jo ta "pausen" også og jeg fikk beskjed om å sitte helt stille og ikke prompe - makan til frekkas altså.

I tillegg til frøene nevnt over her så fikk jeg sådd noen eldgamle blomsterfrø som jeg la i vann på lørdag - de hadde gått ut på dato for minst 10 år siden - men den som intet våger intet vinner - her skal ingenting være uprøvet. Av samme grunn har jeg da satt noen jordskokker (to av dem hadde faktisk begynt å gro små spirer da jeg fant dem i en liten pose i grønnsakskuffen i kjøleskapet) og så har jeg jo sett andre som deler tomater og får de til å gro - så vel - jeg prøvde det også - Cherrytomater - og da var det jo beleilig å bruke boksen som tomatene lå  i når de ble kjøpt. Kjenner jeg er "en smule" utålmodig etter å se om det begynner å spire - må vel kanskje vente litt lenger enn et døgn.... eller?




Men, det er noe som kommer opp igjen i "urtebedet" fra i fjor. Kruspersillen kommer i alle fall, det er litt antydning til gressløk  og timian ser ut til å ha overlevd - litt mer usikker på om det er liv i oreganoen - i motsatt hjørne står det ei "blåbærbuske" - den ble plantet i fjor og bar hele 3 bær - håper avlingen blir litt større i år.

Det er gråvær og regn over Casa De Begnaveien i dag - selv om sola forsøker iherdig å bryte gjennom innimellom - det regnet skikkelig i natt, og det er bra, for da minker det fortere på snøen - jeg har nemlig et bed som er mer eller mindre helt dekket av snø enda - rett bak "fugletreet"



Den lille flekken med snø som ligger igjen på plenen er nok borte i løpet av noen få dager - men når snøen blir borte så forsvinner også den lille dammen som er rett på venstre side av Rhododendroen - lurer på hvor pipsen skal ta morgenbadet sitt da - for den lille pytten er flittig brukt av de fjærbekledde.


Det har vært litt roligere borte i annekset "Rorbua" i dag, men jeg så en av kjøttmeisene rett utenfor inngangen  - lurer på - kan de ha godtatt boligen og at fruen holder på med innendørs arbeid? Eller har de gitt opp prosjektet? Det er i alle fall god tilgang på mat rett i nærheten - jeg så at "restaurantene i umiddelbar nærhet fremdeles kunne by på meisboller, peanøtter, og villfuglfrø - i tillegg til badet som finnes rett "borti gata" så alt burde jo ligge til rette - og boligen er helt ny av året også.

Men, man skal ikke oppholde seg lenge utendørs før man hører - mjauuuuu - mjauuuu jeg hørte deg nok så her kommer jeg i full fart


Nabo'n i fullt firsprang - livredd for at jeg skal klare å smette inn før han når frem


"Jeg går foran jeg - og viser vei til godteriskuffen" hilsen Nabo'n

Ha en fin dag - uansett vær
- her er det overskyet og regn i lufta
- og ei sol som iherdig prøver å bryte igjennom nå på ettermiddagen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Våren inntar Casa de Begnaveien

Hei og hå - Nå er det lenge siden jeg har blogget. Ikke fordi det ikke har skjedd noe som helst, men rett og slett fordi jeg ikke har hatt &...