tirsdag 24. april 2018

Grinebiter'n på "den andre si'a a' ælva"

Vårens vakreste eventyr - er det noen som kaller det - jeg skal love at det er ikke mye vakkert her på denne siden av elva når bassen buldrer i veggene og jeg kjenner at horn og hale vokser og øynene antar en rødlig farge samtidig som det gnistrer når jeg biter tenna sammen. Mitt lille paradis blir forurenset av lavfrekvent støy



Det buldrer i øret - jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal sammenligne lyden med, men det nærmeste blir vel buldring fra torden blandet sammen med kampesteiner som ruller rundt hverandre og suget du kjenner fra en jetmotor - bare at den sitter i øregangen - det vibrerer i brystet av lydbølgene og det kjennes ut som om hjernen er på vei ut gjennom øregangen. Og selv om lyden i seg selv ikke er høy så er det voldsomt. 

Jeg tenker i utgangspunktet: er det bare meg som reagerer sånn? Men nei, jeg hører jo om andre også - det er flere enn meg.

Noen sier: "stakkars deg, dette kan du ikke finne deg i" - Det er ikke stakkars meg - det er f... ta de djevlene som ikke gidder å ta hensyn. Og det hjelper så lite at jeg ikke finner meg i det, når det å kjempe mot det er som å prøve å svømme motstrøms i gelè som renner i nedoverbakke - jo hardere du prøver jo lenger nedover glir du.

Og så har du dem da, som sier: "La nå russen få lov å feste da, det er jo bare en knapp måned i året" Ja, enkelt for dem å si, som ikke sitter med det oppi øra hele tiden - og en annen ting - fra starten av april til midten av mai er mer enn en knapp måned så vidt meg bekjent. Og i går kveld (natt) var det til og med en som lurte på hvorfor jeg var redd for lyden og at basslyd var herlig - er det mulig? Et voksent menneske som viser så uforstand? Det er i slike tilfeller jeg skulle ønske at jeg på en eller annen måte kunne la folk oppleve det jeg opplever - om det så var bare for en kort kort stund. "Ikke si at skoene passer til meg selv om de passer deg på en måte".

Hadde det vært en gang - to ganger kanskje på en fredag eller en lørdag - da skulle jeg alltids ha klart å lide meg gjennom i stillhet - men tålmodigheten min er oppbrukt - i noen år nå har de røde og blå festet på den andre siden av elva her - uten tillatelse fra grunneier - og de har vært til plage for flere enn meg her på denne siden av elva - og i år - etter da flere år med klager - så har grunneier gitt dem tillatelse til å ha festplass der borte? Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor. Er det en ny person som sitter å tar avgjørelser - en som ikke sjekker erfaringer?

Jeg lurer jo også på hva folk sier til de som blir syke av enkelte typer mat - skal de også tolerere det fordi det skjer jo så sjelden? Det er rart med det der altså - matallergi er på en måte akseptabelt men blir du dårlig av lyd så er du sær og vanskelig.

Jeg tenker på hva jeg har hørt og lært om støy, og at lyd har blitt benyttet som torturmiddel - jeg kan forstå at lyd kan benyttes som tortur - dette føles som tortur - i den utstrekning jeg kan uttale meg om det.


Jeg lastet ned en app på telefonen min - slik at jeg kunne måle decibel - men jeg fikk hakeslipp - lyden på kjøleskapet mitt ga høyere utslag enn basslyden fra den andre siden av elva - den lot seg slett ikke måle med en decibel-måler. Kanskje det er der feilen ligger? Kanskje de som tror at den lyden er helt grei er de som ser at den ikke gir så store utslaget på en decibelmåler? Jeg måtte finne ut mer.


Jeg søkte på bassfrekvens på nettet - men det eneste som dukket opp var effekt på subwoofer og hvilken frekvens som gir mest bass - hjemmestudie - equalizer og andre ting som var meg totalt likegyldig.


Jeg søkte på basslyd og fant noe som var mer spennende. En som kalte seg "gjest undrende med bra hørsel" hadde sendt inn en forespørsel på en "doktoronline-side" - spørsmålet var: Hører ofte lave basslyder (Lav frekvens=20-500 hz) på nattes tid og finner ingen naboer i umiddelbar nærhet som har fest.Er det slik at om bassen spilles tilstrekkelig høyt(Volum) at lyden kan "reise" over 500 meter?


Svarene som kom var utvetydige - ja basslyden går langt - spesielt i åpne landskap eller over vann.

Andre treff som kom opp var "Tøff basslyd" - "Bass test - Feel the bass" og lignende. Herregud er det ikke mulig å finne noe informasjon om dette da?

Jeg aner ikke hva jeg brukte som søkebegrep da jeg plutselig fant en side som fortalte om lavfrekvent lyd og infralyd - siden tilhørte Norsk forening mot støy


Her var jo akkurat den informasjonen jeg var ute etter, og her står det faktisk svart på hvitt at dBA brukes mest i norsk regelverk. Med få unntak fastsettes krav til støy i Norge med måleenheten desibel A (dBA). Den legger størst vekt på frekvensene ennesker med normal hørsel hører best, dvs. 1000-4000 Hz. Ut fra det jeg leste på noen av de uttallige sidene jeg fikk frem når jeg søkte på basslyd og bassfrekvens var jo at denne frekvensen ligger langt under 1000 Hz - den ligger så langt ned som rundt 50 Hz og oppfattes derfor ikke av desibelmåleren som jeg lastet ned på telefonen min.

På denne siden står det videre: Mange kan plages selv når de A-veide lydnivåene er langt under fastsatte grenseverdier. Grunnen til denne utviklingen er flere:

og en av de tingene som listes opp her er:
- øredøvende musikk fra diskoteker, barer osv. som ofte domineres nettopp av frekvensområdet rundt 50 Hz. Dette innebærer at restlyden blir mer basspreget, og med tilstrekkelig styrke også mer plagsom selv uten store utslag i A-veiet lydnivå.


Det er jo akkurat dette jeg har sagt - eller ikke ordrett - men at jeg er voldsomt plaget av den basslyden.

Lavfrekvent lydbasstoner, lyd i nedre del av det frekvensområdet vi hører. Slik lyd er langbølget og bærer derfor lenger enn mer høyfrekvent lyd. På lang avstand fra f.eks. et tordenvær eller en rockekonsert hører vi derfor best lavfrekvent lyd. Subwoofere gir lavfrekvent lyd; det er faktisk hensikten med dem. Lastebiler på tomgang, store skipsmotorer og transformatorer avgir ofte lavfrekvent støy. Regelverket tar til en viss (men nokså liten) grad hensyn til lavfrekvent støy.

Det står veldig mye informasjon om lavfrekvent lyd på denne siden, men det som var mest interessant for meg å lese og som jeg har påpekt tidligere - med andre ord er følgende:

(denne teksten er direkte kopiert fra siden til Norsk forening mot støy).


Helsevirkninger av lavfrekvent lyd/infralyd


Slik støy kan utvilsomt være helseskadelig, og skadevirkningene er mye av de samme som for annen støy. De er imidlertid vanskelige å kvantifisere bl.a. fordi lavfrekvent støy og infralyd ofte forekommer sammen med mer høyfrekvent støy. Vi har anslag for hvor mange friske leveår som går tapt pga. veitrafikkstøy, men vi kan neppe skille ut lavfrekvent støy og infralyd for seg. Noen angivelige skadevirkninger er også omstridt, i tillegg til at helseskader ved sterk støy (f.eks. et jetfly som bryter lydmuren) ikke nødvendigvis forekommer ved mer moderat støy (f.eks. fra vindturbiner, tunge trailere eller dunk-dunk fra utagerende bilstereo).
     Siden disse lydbølgene er vanskelige å stoppe enn mer høyfrekvent lyd, vil de utvilsomt lettere trenge dypt inn i kroppen. De viktigste dokumenterte virkningene av lavfrekvent lyd og infralyd er opplevelse av lyden som plagsom, unormal tretthet, tung i hodet, hodepine, problemer med konsentrasjon o.l.. For infralyd i spesielle frekvensområder kan en oppleve resonanser i kroppsdeler ved kraftige lydtrykk over 125 dB. Vanskeligheter med å snakke og svelge når det er kraftige lyder i 2-15 Hz-området, vibrasjoner i magen og kvalme i 5-15 Hz-området, pustebesvær i 15-20 Hz-området. Infralyd med ca. 19 Hz kan føre til synsforstyrrelser i form av gråaktige, spøkelseslignende flekker i synsfeltet.
Mindre forskjell mellom såvidt hørbart og ubehagelig
En av grunnene til at lavfrekvente lyder ofte oppleves som ubehagelige, er hørselens begrensede dynamikk i det lavfrekvente området. For en normalthørende vil det for frekvenser på ca. 500-5000 Hz være ca. 120-130 dB forskjell i styrke mellom det svakeste og det sterkeste en kan høre, og som ikke oppfattes som ubehagelig. I det lavfrekvente området vil dette området være redusert til ca 80-90 dB ved 50 Hz og 30-40 dB ved 10 Hz.

Jeg sliter med en sykdom som heter Morbus Meniere's - det er en sykdom som sitter i indre øre og den påvirkes blant annet av lyd. Anfallene som følger med denne sykdommen er voldsomme karusellanfall - såkalte vertigo anfall - hvor man føler at hele rommet snurrer rundt og man må bare henge på så godt man kan - det suser for ørene - det bygger seg opp et trykk i øret, og i hodet - øyeeplet står og slår mot den ene siden og kvalmen bølger - gulvet gynger og det er bare å slå armene rundt toalettet og åpne alle sluser. Etter et slikt anfall er det bare å legge seg - man er totalt utslitt og det eneste som hjelper sånn noenlunde er å sove - men selv om anfallet går over og man har fått slappet av så er i alle fall jeg sår i hodet i lang tid etterpå - for de som sliter med migrene som kan sårheten føles på samme måte - de som har meniere's sliter ofte også med migrene og mange av symptomene er like. Dette er derfor med på å gjøre det vanskelig å sovne, noe som gjør at man mer eller mindre havner i den så mye omtalte "onde sirkelen" - jeg føler noen ganger at jeg nærmest besvimer av tretthet og ikke sovner på vanlig måte. Jeg blir sårbar - i en slik tilstand er det mindre som skal til før jeg blir dårligere igjen - og jeg rekker ikke å "hente meg inn" fra den ene dagen til den andre.

Men, uavhengig av min sykdom - lyden og støyen som kommer fra russen er ikke holdbart for de fleste og lyden skaper mye problemer. Og kanskje er det ikke det at jeg hører lyden som er det mest plagsomme, men at jeg føler den.

I går kveld var de i gang igjen - ikke så lenge, men det er bare litt som skal til for å "vippe meg av pinnen". De holdt på kanskje en halvtime til førti minutter før det ble stille - men den tiden førte til at det tok over 3 timer før jeg klarte å sovne - før jeg klarte å roe hodet så mye at det var mulig å sovne. Jeg var stuptrøtt, men lyden "satt igjen" i hodet på en måte - jeg var usikker på om jeg hørte noe eller ikke - volumet på tinnitus hadde økt i denne forbindelse og trykket i øret kjentes ut som øreverk - men altså da etter over 3 timer så klarte jeg å sovne - Dette har jo da ført til at jeg har hatt en dårlig søvn i natt og når jeg våknet i dag tidlig var det med et trykk og en sårhet i hodet og det kjennes som jeg har øreverk i det ene øret. Når jeg nå hører biler som passerer på veien ute her så gjør den lyden også nå vondt i øret - fordi det har blitt "stimulert" og derfor reagerer raskere.

Og er det en person til som sier at: "la dem nå bare feste da, du får heller reise bort da veit du, om du ikke vil høre det" Ja, da kommer jeg til å revne.

Jeg stiller noen spørsmål i den forbindelse: Ville du likt å bli jaget vekk fra boligen din i opptil halvannen måned hvert år? Ville du synes det var helt greit å betale deg vekk fra det problemet ved å leie deg inn et sted?

Jeg tror neppe at folk stort sett hadde syntes det var greit. Folk flest hadde heller ikke hatt økonomi til å reise bort i halvannen måned - leie seg et sted, bare for at russegjengen skulle fått lov til å feste slik de ønsker.

Andre velmenende råd er reis å besøk noen venner - ta en hyttetur eller noe sånt. Og jo takk, jeg vet dere mener det godt dere som sier det og jeg setter pris på omtanken, men selv om det kan være hyggelig å reise bort - besøke venner - ha en fin helg på fjellet eller ved sjøen - vel, ja, det gir noen hyggelige opplevelser, jeg kan til og med dra på konserter og ha en hyggelig opplevelse - men da har jeg tid til å hente meg inn igjen når jeg kommer hjem. Jeg har det rolig og fint rundt meg - jeg kan ta det pent i noen dager å "komme til hektene igjen" - det får jeg jo ikke gjort om festingen er i gang igjen samme dag som jeg kommer hjem etter et slikt besøk hos venner. På grunn av sykdommen trenger jeg noen dager (i noen tilfeller mange dager) for å hente meg inn igjen - få fjernet sårheten i hodet - få landet på en måte - det blir håpløst når basslyden dundrer inn her uavhengig av ukedag.



Jeg ringte til politiet til slutt i går kveld - og det ble stille. Jeg fikk navnet på en person der nede som har kontakt med russen og driver med forebyggende arbeid. Jeg har til nå tenkt at jeg skulle ringe å snakke med denne personen - men jeg er usikker på om det i det hele tatt kan være til hjelp. Ja, jeg kan nok bli møtt med forståelse for problemet - og ja, vedkommende vil nok snakke med russen og be de dempe seg. Men, det er ikke all russ som støyer i tide og utide - det er ikke gruppen som sådan jeg vil "slå ned på" det er de få som forsurer miljøet - de er de få - kanskje bare en russebuss av gangen som står borte ved Follum å spiller en sen kveld - bare for å henge der - de slapper av med musikk og har det hyggelig seg imellom og så sitter jeg på denne siden av elva og ønsker dem dit pepper'n gror.



Jeg kan ikke unngå alt som er av lyder, og det er heller ikke poenget med denne "utblåsningen", men jeg har bosatt meg på et rolig sted, jeg trives med å bo her - i de senere årene har jeg trivdes med å bo her i 10 og en halv måned i året - den siste halvannen måneden har vært vanskelig fordi noen ikke gidder å ta hensyn - de får på seg noen røde eller blå drakter og går bananas, og ødelegger for mine planer - jeg må nemlig droppe en del ting jeg har på kalenderen fordi russefeiringen tar på og jeg klarer da ikke å gjennomføre de tingene jeg skulle gjøre for egen del.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Våren inntar Casa de Begnaveien

Hei og hå - Nå er det lenge siden jeg har blogget. Ikke fordi det ikke har skjedd noe som helst, men rett og slett fordi jeg ikke har hatt &...