lørdag 28. april 2018

Det røkker i hage-genet

Det er vår i lufta - det betyr at hagen våkner til liv og det røkker i hage-genet - og klør i nese og øyne.


Jeg var rimelig sikker på at jeg hadde heller inn mot boden,
og se jeg fant dem igjen under en haug med mose


Fikk tatt litt mer enn hva bildet her viser, men resten må nok tas med høyttrykkspyleren når det lir litt på her - for da må jeg nok belage meg på å vaske husveggen samtidig.


Pottene med frø og knoller står å koser seg og gror nok
litt tregere enn hva tålmodigheten min ønsker seg

Men Mizunakålen har begynt å titte frem - jeg aner i utgangspunktet ikke hva det er -
syntes bare det så spennende ut - og da måtte jeg prøve da

På nettet finner jeg følgende forklaring: Og woops: Mizunakål er en kålvekst som vokser i rekordtempo - Bladene må ikke bli for store - for da smaker de veldig sterkt - og den blir visst sterkere i smak utover sommeren - den blomstrer gjerne og blomstene er også spiselige

Den kommer fra Japan eller Kina og er en sennepsurt - I Japan omtales den som Kyona og da tenker jeg jo selvfølgelig på den reklamen for Rena - "jeg er så spent på hva du vil gjøre med Kyonaen liksom" Ja ja - Den er i slekt med sennepskål og rucola-  og har fjærlignende blader som gjør seg godt i en salat. Er også gode om de varmes lett ved å blande dem inn sammen med pasta eller wokede reker eller kyllingbiter. Ja - det blir nok noe å prøve i løpet av sommeren.



Litt (ganske så mye) stolt av urtene mine også. Pottene ble kjøpt på Rema torsdag for 14 dager siden og jeg har brukt av de underveis - Basilikum som står i midten har alltid visnet før det har gått ett og et halvt døgn og nå har den stått i over to uker - helt utrolig. Men på det fatet - under lysstoffrøret som er over kjøkkenbenken (under overskapene) og med vann på skåla absolutt hele tiden så trives både oreganoen, basilikumen og timianen. Fy søren - jeg er rimelig stolt over å ha klart å holde liv i dem så lenge - spesielt basilikumen - og det ser jo faktisk ut som det kommer nye blader her - helt utrolig.


Og for å sanke litt husmorpoeng - jeg fant ei oppskrift for en stund siden - som jeg gjerne ville prøve - mine "småkaker" ser ikke ut som de på bildet i oppskriften altså - det er helt klart, men most overmoden banan - blandet med havregryn og smaksatt med hakkede mandler og tranebær - inn i ovnen på 175 grader i 20 minutter - vel - det smakte slett ikke verst - men jeg og oppskrifta er som vanlig ikke helt enige i mengder for der sto det 1 overmoden banan og 2,5 dl havregryn - det blir tørt - det blir styggtørt og da mener jeg ikke kjekstørt - Nå brukte jeg 3 overmodne bananer i størrelsen små til middels - og en "slump" havregryn (mindre enn 2,5 dl som oppskriften sier jeg skal ha til en banan) en neve hakkede mandler og litt mindre tranebær - sånn omtrent - bortimot....

Litt husmorpoeng har det vel blitt i alle fall




Ute i fugletreet går livet sin vante gang, men blåmeisen som flyttet inn her for noen dager siden har nok funnet at det ble for mye trafikk i buska rundt dem, så det kan se ut som de har flyttet ut igjen dessverre. Men skjærer - småspurven og flaggspetten har det fryktelig travelt i alle fall - Filler'n altså hadde jo håpet det skulle bli noen små fjærkledde beboere ute i det nye annekset.


Og sånn ellers så har Nabo'n skaffa seg egen fan-klubb - noe han er rimelig fornøyd med - litt høy på pæra har han blitt, men jeg regner med at han "lander" snart




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Våren inntar Casa de Begnaveien

Hei og hå - Nå er det lenge siden jeg har blogget. Ikke fordi det ikke har skjedd noe som helst, men rett og slett fordi jeg ikke har hatt &...